Andy Jakubcová

 

... je hlavnou trénerkou a zakladateľkou tanečnej skupiny SONNY, býva v Senici, má jedno dieťa, vedie hodiny aerobiku pod značkou "Aerobik s Andy" a dnes nám o sebe snáď prezradí aj niečo viac.

 

Pred 28. rokmi si založila tanečnú skupinu SONNY, ktorá bez prestávky funguje dodnes. Je to určite neuveriteľné a obdivuhodné, ale iste i veľmi náročné. Preto mám otázku: Baví ťa to ešte? :D

- :D Ale jo - jasne, že ma to baví. Už to síce tak neprežívam ako na začiatku, ale stále sa je na čo tešiť. Nechcem, aby to blbo vyznelo, ale sú stavy, že si poviem: Bože, zas musím vymýšľať nové formačky, nové tance na koncert, ale stačí začať a už som zasa v tom. Hlavne ma ženú decká – tie len čakajú, kedy budeme niečo nové nacvičovať a to ma vždy nabudí a namotivuje.

 

Sama si stále aktívnou tanečníčkou. Čo ťa baví viac – tancovanie alebo trénovanie?

Baví ma jedno aj druhé. Rada som sa po rokoch vrátila na "parket".  Užívam si to. A trénovanie – no bez toho to nejde. Teší ma, keď vznikne nová formačka, keď ju pilujeme a potom sa teším, že ju decká vedia zatancovať. Snažím sa z nich dostať maximum. Len ťažko sa mi tancuje a trénuje naraz HVK 2 – lebo keď tancujem, nemôžem sledovať ostatných, či to dobre robia. :) A tak buď trénujem a zanedbávam tancovanie alebo tancujem a ostatní sa ulievajú. :D

 

HVK2 je kategória pre tanečníkov nad 31 rokov. Hovorím to dobre? Asi je málo skupín, čo dokážu poskladať takúto partiu tanečníkov. Aké sú vaše najväčšie úspechy?

Áno – sú to tanečníci nad 31 rokov, ale nás je dosť aj nad 40. :) Je ťažké dať dokopy takýchto nadšencov. Treba totiž skĺbiť prácu, rodinu, domácnosť, tréningy. Tiež treba investovať do tanca peniaze – na kostýmy, súťaže, poplatky. Nie všetci sú ochotní toto všetko podstúpiť. Som rada, že sa dokážeme už 6 rokov dávať dokopy a nacvičiť či už súťažnú choreografiu alebo tanec na koncert. Za tých 6 rokov sme sa stali 3-násobnými Majstrami sveta, 3-násobnými Vicemajstrami sveta. Ďalej sme 2-násobní Víťazi svetového pohára, Majstri a Vicemajstri Európy v kategóriách disco formácia a disco skupina. Tiež si veľmi vážime víťazstvo na Česko-slovenskom finále súťaže Taneční skupina roku 2016 v Prahe.

 

Fíha. To sú krásne úspechy. Gratulujem! Aké tanečné skupiny v súčasnej dobe okrem HVK2 trénuješ a o aké vekové skupiny sa jedná?

Trénujem skupinu SONNY deti 2 (7 – 11 rokov), SONNY deti 1 (9 – 11 rokov), SONNY junior (12 – 15 rokov) a SONNY HVK (od 16 rokov do kedy chcú a vydržia). :)

 

S kým sa ti lepšie pracuje – s deťmi alebo mládežníkmi?

Každý vek má niečo do seba: deti sú viac žhavé, ale ťažšie sa učia nové kroky. O to viac ma potom teší, keď to zvládnu. Juniori sú už šikovnejší, skúsenejší – rýchlejšie sú vidieť výsledky. HVK-či tí už sú vytancovaní – pohyby sú vycibrené, dobre sa s nimi pracuje, o to viac sú náročnejší na prvky, choreografiu a tým ma nútia dať si na tvorbe záležať.

 

Tvojimi trénerskými rukami už prešlo neuveriteľné množstvo detí. Vidíš nejaký rozdiel medzi súčasnými deťmi a deťmi povedzme spred desiatich rokov?

Je vidieť rozdiel. Mám taký pocit, že pred tými 10 rokmi to tie decká viac "žrali", boli do toho úplne paf. Dnes mám pocit, že často-krát chodia na tréningy len preto, že to chcú rodičia, ale ich to až tak nebaví. Ale samozrejme aj dnes sú také deti, že je tanec pre nich všetkým. Zase ak to porovnám, dnes decká musia toho zvládnuť viac ako kedysi, nakoľko do diska preniklo veľa gymnastických prvkov a tým sú na ne kladené vyššie nároky. Ale v jednom si tie deti stále rovnaké – keď chcú, dokážu všetko!

 

Na čo ako trénerka najviac dbáš? Čo vyžaduješ od svojich zverencov ako to prvé a najdôležitejšie a aký je podľa teba kľúč k úspešnej trénerskej činnosti?

Vyžadujem disciplínu a dochvíľnosť. Nemám rada, keď na tréningoch chýbajú stále tí istí a chodia stále tí istí. To ma rozčuľuje! Lebo ťažko sa trénuje formácia, keď stále niekto chýba. A kľúč k úspešnej trénerskej činnosti? Pracovať na sebe, aby som potom mohla z nich dostať to, čo si predstavujem.

 

Čo považuješ za svoje najväčšie trénerské úspechy? Na čo si najviac hrdá?

Najviac som hrdá na to, že skupina SONNY stále existuje a funguje. Že sa stále rozrastáme o skvelých tanečníkov a aj trénerov. Že dokážeme každý rok spraviť skvelý koncert – samozrejme aj za pomoci všetkých ľudí okolo toho. A hlavne, že sme ako veľká rodina a dúfam, že to tak bude ešte dlho. A úspechy na súťažiach? Tie boli a budú a za každý jeden som vďačná.

 

Tvoj syn Albert je taktiež aktívnym tanečníkom skupiny SONNY. Počul som, že ti pomáha s mixovaním hudby. Je to pravda?

Áno. Mixujeme spolu už 6. rok. Veľmi ho to baví – už namixoval aj niekoľko CD-čiek na aerobik. Je v tom moc šikovný. Navyše treba dodať, že má len 13 rokov.

 

Vďaka skupine SONNY sa ti podarilo vidieť aj kus sveta. Viem, že ste minulý rok absolvovali tanečnú súťaž na Sardínii. Kde všade ste ešte tancovali a kde sa ti najviac páčilo?

Precestovali sme toho veľa. Boli sme v Belgicku, Taliansku, vo Švédsku, Nórsku, Dánsku, Poľsku, Nemecku, Slovinsku a Česku. Asi najviac sa mi páčilo na tej Sardínii – tam by sme radi išli ešte raz. Ale treba dodať, že v každej krajine je pekne, každá ma svoje čaro.

 

Trénuješ, vymýšľaš choreografie, tancuješ, aerobikuješ,... Zostáva ti vôbec aj nejaký voľný čas? Ak áno, čo rada robíš?

Rada trávim čas so svojou rodinou – a to je umenie, keď sme všetci spolu, lebo partner hrá tenis a cestuje za futbalom. Rada ťukám na mobile :D – odreagovávam sa hrami na mobile. A tiež si rada pozriem nejaký dobrý film alebo niektorí z mojich obľúbených seriálov. A ak sa mi podarí stretnúť sa niekde na káve s kamoškami, tak to už je "udalosť", ktorú si užívam, lebo to sa mi podarí málokedy. Ale až tak mi to zasa nechýba, lebo sa s nimi stretávam na hodinách aerobiku a tam sa vždy poriadne odviažeme a zamakáme si.

 

A prezradíš aj nejaký konkrétny obľúbený seriál? :)

Teória veľkého tresku, Priatelia, Walking dead. :D

 

Akú hudbu rada počúvaš? Si orientovaná len na disko alebo máš rada aj iné hudobné žánre?

Ja nepočúvam doma nič. Som rada, keď je ticho, nakoľko mi hudba stále hrá na tréningoch a aerobikoch. Ale mám rada dobrú hudbu – tak disko samozrejme a rada sa vraciam k hudbe 80-90-tych rokov. Rada si vypočujem moju obľúbenú Madonnu, ale aj Depeche mode.

 

Máš obľúbenú farbu? Ak áno, akú?

Čiernu a červenú.

 

Čomu by si dala prednosť? Zima alebo leto, bravčový rezeň alebo kura, zemiaky alebo ryža, bicykel alebo motorka, jablko alebo mrkva, pes alebo mačka, televízor alebo počítač, hory alebo more, divadlo alebo kino, had alebo pavúk, Coca-cola alebo Pepsi, komédia alebo romantický film, pivo alebo víno, futbal alebo hokej, máj alebo október, USA alebo Veľká Británia, nanuk alebo zmrzlina, žehlenie alebo vysávanie, Michael Jackson alebo David Guetta, Lentilky alebo Mentosky, beh alebo posilňovanie, Pilates alebo Tabata, bryndzové halušky alebo špagety.

Leto, kura, ryža, bicykel (aj keď som na ňom od úrazu nesedela), jablko, pes, televízor, more, kino, pavúk, Pepsi, komédia, víno, futbal, máj, Veľká Británia, zmrzlina, žehlenie, Michael Jackson, Lentilky, posilňovanie, Tabata, bryndzové halušky.  Uffff. Vôbec nie si náročný!

 

Na aké súťaže a podujatia sa so soňákmi v blízkej dobe chystáte? Kde vás môžeme vidieť tancovať?

Čakajú nás pohárové súťaže v Považskej Bystrici, Bratislave, Prešove a Šali. Potom Majstrovstvá SR v Leviciach začiatkom mája a keď uspejeme, tak v júni pôjdeme na Majstrovstvá sveta do Chomutova. Najbližšie nás môžete vidieť tancovať 14. 1. 2017 na mestskom plese v Senici a tiež na plese v Dojči.

 

Máš nejaké obľúbené motto alebo krédo, podľa ktorého sa riadiš?

Keď nevládzeš, tak sa premôžeš!